wie is > Suzanne Wesselink was zelf een ijverige leerling

wie is > Suzanne Wesselink was zelf een ijverige leerling

Elke maand beantwoordt een medewerker van het Liemers College een aantal persoonlijke vragen. Deze maand is dat Suzanne Wesselink (23). Sinds vorig schooljaar is zij trajectgroepbegeleider (zie onder) op de locatie Didam. Ze woont in Nijmegen, waar ze pedagogiek heeft gestudeerd. Tijdens haar stages ontdekte ze het onderwijs als een leuke plek om te werken. Suzanne heeft een relatie met Tijmen.


Waar kom je vandaan?
“Mijn twee jaar jongere zusje en ik zijn opgegroeid in een dorpje in de Achterhoek. In het begin van mijn studie reisde ik bijna elke dag op en neer naar Nijmegen. In de loop van mijn studie ben ik op kamers gaan wonen. Hoewel ik een fijne jeugd heb gehad in het dorp, voel ik me toch meer thuis in een stad.”


Waarom het onderwijs?
“Ik wist al op jonge leeftijd dat ik pedagogiek wilde studeren. Ik had alleen niet verwacht dat ik in het onderwijs terecht zou komen, maar tijdens stages kwam ik erachter dat ik het een leuke plek vind om te werken. Het onderwijs speelt een grote rol in het leven van jongeren. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.”


Wat doe je in je vrije tijd?
“Ik spreek graag af met vrienden. Het liefst ga ik dan ergens lekker eten of wat drinken. Ik vind het ook leuk om te sporten en te lezen. Daarnaast kijk ik graag series.”


Hoe is het om dagelijks met pubers om te gaan?
“Erg leuk en uitdagend. Ondanks dat ik ook nog niet zo oud ben, zijn er toch veel dingen veranderd. Zoals het gebruik van social media. Toen ik op de middelbare school zat, was er nog geen Snapchat of Instagram. Alle veranderingen maken het werken met jongeren dynamisch.”


Wat voor leerling was jij zelf vroeger?
“Ik was een ijverige leerling. Ik legde de lat voor mezelf eigenlijk net iets te hoog. Toen ik in 4-havo moest blijven zitten, merkte ik dat ik juist meer bereikte door los te durven laten en dat ik door minder te doen vaak juist meer bereikte. In de klas was ik meestal rustig, al kon ik veel kletsen met vriendinnen.”


Welk boek, welke film en welke muziek gaan mee naar een onbewoond eiland?
“Mag ik een serie kiezen in plaats van een film? Mijn favoriete serie is Friends. Friends verveelt echt nooit, hoe vaak ik de afleveringen ook zie. Dat is wel handig op een onbewoond eiland. Ik stop het boek Gapen onder water van Revka Bijl en muziek van Jack Johnson in mijn koffer.”


Wat maakt jou gelukkig en waar lig je ’s nachts wakker van?
“Ik word toch wel het gelukkigst van samen zijn met vrienden en familie. Over het algemeen slaap ik goed. Soms schiet ik ’s nachts wakker en besef ik dat ik de volgende dag iets voor mijn werk moet doen. Dan schrijf ik het op en kan ik weer gerust verder slapen.”


Als je één dag minister van Onderwijs zou zijn, dan…
“Ik zou het leenstelsel afschaffen en weer een basisbeurs invoeren. Ik kreeg gelukkig nog studiefinanciëring, maar ik vind dat de studenten van nu en toekomstige studenten hier ook recht op hebben.”


Hoe zie je jezelf en hoe zie je de school over tien jaar?
“Over tien jaar… Dat is een behoorlijk lange tijd. Ik vind het moeilijk om te zeggen hoe ik mezelf dan zie. Ik ga er in ieder geval van uit dat ik dan nog steeds met plezier naar mijn werk ga. Ik denk dat er veel gaat veranderen de komende tien jaar voor het Liemers College. Wel geloof ik dat de basis – het contact met de leerling – hetzelfde blijft.”

 

Wat zou je doen met één miljoen euro?
“Als eerste zou ik een mooie reis maken, naar Canada of Australië. Verder zou ik het geld vooral besteden aan ervaringen, zoals etentjes en andere leuke activiteiten, en aan goede doelen. De rest ga ik sparen.”


OVER DE TRAJECTGROEP
Alle locaties van het Liemers College hebben een trajectgroep voor leerlingen die door complexe sociaal-emotionele, leer- en/of gedragsproblemen moeite hebben om in een gewone klas te functioneren of die moeite hebben met de overgang van het (speciaal) basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. De trajectgroepen hebben een eigen ruimte, waarin de leerlingen dagelijks de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. De leerlingen volgen zoveel mogelijk lessen in hun eigen klas. De ondersteuning wordt afgestemd met de ouders en de leerling. Er wordt gewerkt volgens een ontwikkelingsperspectief, dat iedere zes tot acht weken wordt geëvalueerd en eventueel bijgesteld.



Terug naar overzicht