superklas > L1D: 'Iedereen is anders en toch doen we het samen'

superklas > L1D:

Iedere maand wordt in de LC Courant een ‘superklas’ voorgesteld. Deze maand is dat L1D van mentor Roxanne Pouwels. Het is een eerste klas vmbo-kb op de locatie Landeweer. Roxanne stelt eerst zichzelf voor en daarna komen haar mentorleerlingen aan het woord.


DE MENTOR OVER DE MENTOR
“Mijn naam is Roxanne Pouwels, 27 jaar oud en woonachtig in Zevenaar. Momenteel ben ik met mijn vriend een huis aan het bouwen, dat hopelijk eind 2020 klaar is. Als sport doe ik fitness en boksen. Verder ben ik gek op sushi, spannende series, heel veel winkelen en drankjes doen met vriendinnen. Ik ben groepsdocent op de locatie Landeweer en dit jaar mentor van klas L1D. Naast het mentoruur geef ik mijn mentorklas ook wiskunde, Nederlands, taal en mens & maatschappij. Verder geef ik nog een aantal andere klassen Nederlands en taal.”


DE KLAS OVER DE MENTOR
Danique: “Onze mentor is heel erg aardig en lief.”
Romero: “Ze kan soms boos zijn, maar voor de rest is ze wel aardig.”
Stan: “Ze is behulpzaam.”
Dominique: “Ze is altijd in een goede bui.”
Yordi: “Ze is op dezelfde dag jarig als ik, dat vind ik leuk.”
Meis: “Ze heeft altijd leuke kleding aan.”
Finn: “Ze maakt leerbriefjes voor ons, dat vind ik heel fijn.”


DE MENTOR OVER DE KLAS
Roxanne Pouwels: “Mijn mentorleerlingen zijn voor de zomervakantie, toen ze nog in groep 8 zaten, al op het Liemers College geweest om kennis te maken met hun nieuwe klas en mentor. Ik weet nog goed dat ik de klas binnenkwam en dat het muisstil was. Twintig gespannen koppies keken mij aan en niemand zei iets. Dit was ik niet gewend. De voorgaande jaren gaf ik vooral de bovenbouw les en zij hadden altijd wel iets te zeggen.”
“Nu zijn we tien weken verder en is dit wel anders. Ik leer de klas beter kennen en zij mij. Ze weten wanneer ze een grapje kunnen maken en hoe ik reageer. Ik leer langzaam hun behoeften kennen en kan hier op inspelen. De driehoeksgesprekken met ouders zijn ook achter de rug. Wat leuk om al die ouders te spreken. Tijdens zo’n gesprek kom je iets te weten over de thuissituatie, hobby’s en met welke verhalen de leerling thuis komt.”
“Wat ik zo bijzonder vind aan deze klas is dat het echt een klas is. Ze nemen het voor elkaar op en ze accepteren elkaar. Iedereen is anders, maar toch doen we het samen. In de pauze zitten ze ook echt bij elkaar. Dat is bijzonder om te zien. Ook heeft de klas erg de behoefte om over onderwerpen en gebeurtenissen te praten. Dit doen we dan ook veel. De leerlingen geven dan graag hun mening en komen met oplossingen.”


DE KLAS OVER DE KLAS
Meis: “De klas is heel druk, maar wel gezellig.”
Mitchell: “Ik heb vrienden gemaakt in de klas.”
Jurgen: “De klas helpt elkaar als het nodig is.”
Danique: “We zijn één klas, ik voel me veilig in de klas.”
Stan: “Ik heb al heel snel vrienden gemaakt met Kyran en Danique.”
Fadil: “Er worden veel grapjes gemaakt, iedereen kan met elkaar opschieten.”


DE KLAS OVER HET SCHOOLJAAR
Stan: “Ik vind het nu al heel druk.”
Chanelle: “We hebben best veel huiswerk.”
Romero: “Ik was toe aan de herfstvakantie.”
Kyana: “We zitten te veel in hetzelfde lokaal.”
Fadil: “De dagen zijn lang.”


DE KLAS OVER VIJFTIEN JAAR
Meis: “Over vijftien jaar werk ik als kok. Ik wil iets in de zorg gaan doen.”
Stan: “Dan ben ik cabaretier.”
Wesley: “Ik ben dan dj. Ik zou graag willen draaien in het Gelredome.”
Dominique: “Ik zou graag modeontwerpster of iets bij de politie willen gaan doen. Waarschijnlijk heb ik dan ook kinderen.”
Jurgen: “Ik woon dan in een mooi huis en ik rijd een Audi RS.”
Romero: “Over vijftien jaar wil ik met iemand zijn die ik leuk vind.”


HOUDEN VAN
Esmee: “Gebakken aardappeltjes met kip.”
Meis: “Sushi.”
Yordi: “Mijn moeder en mijn vader.”
Mitchell: “Ik houd van Gwen.”
Silvana: “Basketbal.”


OF/OF
Nederlands 70% / Wiskunde 30%
Tablet 0% / Smartphone 100%
Introweek Liemers 0% / Groep 8-kamp 100%
Pauze 60% / Lichamelijke opvoeding 40%
Verkering 85% / Vrijgezel 15%
Proefwerkweek 85% / Lesweek 15%
PO 10% / SO 90%
Vast lokaal 25%/ Verschillende lokalen 75 %
Schooluniform 20% / Eigen kleding 80%
Op school leren 60% / Thuis leren 40%



Terug naar overzicht