oud-leerlingen > FLØD bestaat nog steeds

oud-leerlingen > FLØD bestaat nog steeds

Met als motto ‘Waar zijn ze gebleven?’ zoekt de LC Courant regelmatig oud-leerlingen op om te horen wat zij na het Liemers College zijn gaan doen. Ook blikken we terug op de jaren in de schoolbanken. Deze keer zijn het er vier tegelijk: de leden van de band FLØD.


FLØD bestaat uit Erik Peters, Viviënne de Wolf, Wietse Leenders en Manon Nijenhuis. Ze vormden FLØD toen ze op het Liemers College zaten, maar de band bestaat nog steeds (hier enkele video’s). Viviënne, Wietse en Manon zaten van 2010 tot 2016 op het Liemers College, Erik begon een jaartje eerder. Alle vier behaalden ze het vwo-diploma op Heerenmäten. Wietse ging eerst naar Zonegge, de andere drie naar Didam.


Hoe ben je op het Liemers College terechtgekomen?
Erik: “Woonachtig in Beek had ik de keuze tussen een school in Doetinchem of het Liemers College. Didam was simpelweg minder ver fietsen, dus de keuze was makkelijk.”
Viviënne: “Ik woonde in Loil en het Liemers College Didam was het dichtstbij. Mijn oudere zus Denise ging ook naar het Liemers College en had goede verhalen.”
Wietse: “Ik woonde in Pannerden, dus was Zevenaar het minst ver fietsen.”
Manon: “Ik woonde in Didam en zat daar op de basisschool. Het was vanzelfsprekend om naar het Liemers College Didam te gaan.”


Hoe kijk je terug op die tijd?
Erik: “Ik heb slechte en goede herinneringen, maar vooral goede.”
Viviënne: “Ik kijk terug op mooie herinneringen. Didam was vooral belangrijk voor het sluiten van vriendschappen. De klassen waren hecht en we hadden altijd lol. Op Heerenmäten had ik de pubertijd en onbezonnenheid achter mij gelaten en werd het allemaal serieuzer. Ik ben daar echt mezelf geworden.”
Wietse: “Ik begreep niet waarom ik verplicht was al die saaie vakken te volgen, dus deed ik graag iets anders in m’n vrije tijd. Op school was ik, behalve bij muziek, tekenen en soms Nederlands, behoorlijk verveeld. Er stond weinig op het spel. Je hoefde nog niet te netwerken, aan je cv te werken of na te denken over je studieschuld.”
Manon: “Het was een fijne tijd en ik heb fijne mensen leren kennen. Er was ruimte om muziek te maken en je daarin te ontwikkelen.”


Welke docenten maakten de meeste indruk op je?
Erik: “Docenten met passie voor hun vak stralen dat uit. Hierdoor herinner ik me Anouk Mulders, Hans Reintjes en Ben Zonderland nog goed.”
Viviënne: “Lastig kiezen… Maartje Buijs was mijn steun en toeverlaat. Zonder haar positiviteit en luisterend oor had ik mijn diploma niet gehaald. Marianne Das was een geweldige vrouw, met wie je kon lachen. Door haar voelden de eerste jaren vertrouwd aan. Hans Reintjes was een geval apart, maar dan op de goede manier. Lollig, energiek, maar ook kritisch. Hij heeft me altijd gesteund om het uiterste in mijzelf naar boven te halen op muziekgebied. Nog belangrijker vond ik de les om soms het leven niet al te serieus te nemen.”
Wietse: “Anouk Mulders natuurlijk. Ze heeft me kennis laten maken met kunst, kunstgeschiedenis en filosofie. En ze juichte mijn creatieve ontwikkeling toe. Hans Reintjes leerde me dat niets heilig en niemand bijzonder is, totdat je er zelf wat aan doet. Jack Kaat heeft me geleerd waar ik zelf pas een paar jaar later achter kwam: taal is alles.”
Manon: “Mevrouw Tinnemans, een sterke en lieve vrouw voor wie iedereen respect had. Hans Reintjes die ons op een goede manier onze gang liet gaan. Mevrouw Pondman die de meest creatieve geschiedenislessen gaf, zoals een werkende guillotine bouwen, een loopgravengevecht in de klas en een Romeins diner met veel aioli.”


Zelfde vraag, maar dan over klasgenoten.
Erik: “Naast mijn bandleden wist een aantal klasgenoten al snel waar ze naartoe wilden werken, Jetse de Jong en Bart van Bindsbergen bijvoorbeeld.”
Viviënne: “David Lawson. We hebben vijf jaar bij elkaar in de klas gezeten. Vanaf 2015 is David ook mijn grote liefde. We zijn nog steeds bij elkaar. Hij is dus meer dan mijn highschool sweetheart.”
Wietse: “Met Erik, Viviënne en Manon maakte ik vanaf de vijfde eigen liedjes. Of ze goed waren of niet, ze waren van ons en het was het allerleukste om ze te maken.”
Manon: “Evelien Poelmans, Jetse de Jong en Barend Kok. Ze spelen allemaal piano. Toeval? Met maar drie namen doe ik mijn andere vrienden en vriendinnen uit die tijd tekort.”


Heb je nog contact met vrienden/vriendinnen uit die tijd?
Erik: “Mijn band zie ik bijna wekelijks, een aantal andere vrienden uit die tijd om de paar maanden.”
Viviënne: “Ik ga nog om met mensen uit de eerste en natuurlijk met de bandleden.”
Wietse: “Zie vorige vraag.”
Manon: “Zeker, met Evelien, Rosanne, Luka, Manon, Jetse, Megan en natuurlijk Viviënne, Wietse en Erik van FLØD.”


Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt op het Liemers College?
Erik: “Ik keek altijd erg uit naar de open podia van het vak muziek en dan vooral naar de voorbereiding met de klas. De Romereis was een ander absoluut hoogtepunt.”
Viviënne: “De open podia en het concert van je leven (eindexamen muziek vwo-6). Je kon laten zien wat je muzikaal in je mars had en je leerde andere muziekleerlingen kennen. Ik had altijd het gevoel dat de muziekleerlingen een aparte groep vormden.”
Wietse: “Zie twee vragen terug.”
Manon: “Het zingen in de Not2BigBand, toen ik ontdekte dat op het podium staan helemaal niet zo eng was en dat muziek meer voor mij moest worden dan een hobby.”


Wat ben je na het Liemers College gaan doen?
Erik: “Ik ben Crossmedia Design gaan studeren aan de kunstacademie in Enschede. Dat heb ik deze zomer afgerond. Voor studie, stages en freelancing heb ik gewoond en gewerkt in Amsterdam, Londen en China.”
Viviënne: “Ik ben Media en Cultuur gaan studeren aan de Universiteit Utrecht. Ik hoef alleen nog mijn scriptie in te leveren, dan ga ik door naar de master.”
Wietse: “Theaterwetenschappen aan de Universiteit Utrecht en Creative Writing aan ArtEZ Arnhem.”
Manon: “Ik doe de opleiding Jazz&Pop Zang aan het Utrechts Conservatorium. Ik studeer dit jaar af. Muziek maken is mijn passie en beroep.”


Ben je geworden wat je had willen worden?
Erik: “Op het Liemers College wilde ik professioneel muzikant worden. Met FLØD ben ik dat in zekere zin geworden. Tegenwoordig weet ik niet precies wat ik wil worden.”
Viviënne: “Ik weet nu weinig meer over mijn toekomst dan in vwo-6, al ben ik nu wel meer de creatieve en vrije denker die ik toen had willen zijn.”
Wietse: “Nog niet.”
Manon: “In zekere zin wel, maar ook niet, want ik ben voor altijd in ontwikkeling (hoop ik).”


Wat doe je in je vrije tijd?
Erik: “Ik reis, onderzoek, ontwerp en maak muziek.”
Viviënne: “Muziek!”
Wietse: “Schrijven, muziek maken, lezen.”
Manon: “Ik kook, sport en zwem, maak muziek, schrijf en teken, ga naar de kringloop, klooi aan met m’n planten en aai katten op straat.”


Ben je gelukkig?
Erik: “Ik geloof van wel.”
Viviënne: “Yes!”
Wietse: “Zeker.”
Manon: “Meestal wel.”


Heb je nog een advies voor het Liemers College?
Erik: “Ik vind het behouden van de creatieve vakken erg belangrijk.”
Viviënne: “Misschien is het leuk om in de onderbouw alvast een muziekklas op te richten voor leerlingen die daadwerkelijk zin hebben om muziek te maken. Dan zit je samen in een gemotiveerde klas. Ook mag er een betere voorbereiding komen op het hoger onderwijs. Bijvoorbeeld bij Nederlands meer aandacht voor het schrijven van papers en het lezen van academische teksten. Daar moest ik erg aan wennen.”
Wietse: “Niet zo vasthouden aan oude lesmethodes, iets meer in de docenten inleven en ruimte maken voor kunst, muziek en al die dingen.”
Manon: “Blijf creativiteit stimuleren en digitaliseer niet alles.”


Meer weten over FLØD? Kijk op Facebook of ga naar hun website.



Terug naar overzicht