nieuws > Sporen van oudheid zoeken in Nijmegen en Keulen

nieuws > Sporen van oudheid zoeken in Nijmegen en Keulen

Wie het gymnasium doet op het Liemers College, gaat regelmatig op excursie om restanten uit de antieke tijd met eigen ogen te zien. De tweedeklassers van de locaties Didam en Heerenmäten bezoeken dinsdag 12 november Museum Het Valkhof in Nijmegen. De derdeklassers gaan vrijdag 29 november naar Keulen.


Vwo-leerlingen op het Liemers College komen in de brugklas via kennismakingslessen tijdens het mentoruur voor het eerst in aanraking met het gymnasium. Deze lessen worden gegeven door de docenten klassieke talen. Zij vertellen wat het gymnasium inhoudt en waarom het belangrijk is. Leerlingen met goede cijfers, de juiste werkhouding én belangstelling voor de klassieke talen en cultuur, krijgen het advies om in de tweede klas Latijn te kiezen. Later in het schooljaar is er hierover een informatieavond.


Excursies belangrijk én populair
Excursies zijn een belangrijk én populair onderdeel van het gymnasiumonderwijs op het Liemers College. “We willen dat leerlingen ook buiten de school leren. Zo ontdekken ze dat er nog veel sporen uit de oudheid te vinden zijn en vooral ook dat de antieke wereld nog steeds van invloed is op de huidige samenleving”, vertelt docent Robbert Roodsant. Van leerjaar 2 t/m 5 komen gymnasiasten achtereenvolgens in Nijmegen, Keulen, Trier en Rome.


Schervenworkshop: klinkt saai, is leuk
De excursies beginnen dus ‘dichtbij’. De tweede klas gaat naar Nijmegen voor een stadswandeling en een bezoek aan Museum Het Valkhof. Daar volgen ze een schervenworkshop. Dat klinkt misschien saai, maar dat is het niet. Robbert Roodsant: “Er staat een lange tafel vol met ‘puin’, waarbij een archeoloog uitleg geeft. De leerlingen moeten door goed te kijken, te voelen en na te denken erachter zien te komen wat ze in hun handen hebben. Is het Romeins of middeleeuws en wat kan het zijn? Ze kruipen in de huid van een archeoloog en dat vinden ze superspannend.”


Ook is er een korte rondleiding, waarna de leerlingen met hun mobiel op zoek gaan naar informatie en foto’s bij onderwerpen als goden, schoonheid of de dood. Op school maken ze daar een poster van. Ook verzorgen ze een presentatie voor brugklassers.


‘Niet alles heel mooi, maar wel heel veel’
De derdeklassers van het gymnasium gaan naar Keulen. De opzet van de excursie is vergelijkbaar met die naar Nijmegen. Een stadswandeling voert de leerlingen langs restanten van de Romeinse aanwezigheid in Keulen. “Het is niet allemaal heel mooi, maar er is wel heel veel”, zegt Robbert Roodsant. De leerlingen zien fundamenten van stadsmuren en -poorten en ze gaan heel even kijken in het ondergrondse Pretorium.


‘Verwachten stapje extra’
De hoofdmoot van het programma in Keulen is het Römisch-Germanisches Museum (pal naast de Dom), waar de derdeklassers net als de tweedeklassers informatie moeten opzoeken over bepaalde thema’s. “Maar we verwachten wel dat ze een stapje extra doen door ook te kijken op plaatsen die niet zo voor de hand liggen. Als je thema ‘goden’ is, kun je bijvoorbeeld ook zoeken naar afbeeldingen op munten en aardewerk. Ook aan de verslaglegging worden hogere eisen gesteld, maar dat is voor deze leerlingen geen probleem.”


Zowel in Nijmegen als in Keulen is er ook vrije tijd, die in Keulen meestal wordt doorgebracht op de vermaarde kerstmarkt.



Terug naar overzicht