nieuws > Proefchallenge Agora voor nieuwe leerlingen

nieuws > Proefchallenge Agora voor nieuwe leerlingen

Het Liemers College begint komend schooljaar met een nieuwe onderwijsvorm, Agora Liemers geheten. Zo’n dertig leerlingen van alle niveaus en leeftijden mogen onder begeleiding van drie coaches hun eigen leertraject bepalen. Dat betekent geen klassen, geen roosters, geen lesmethodes, geen toetsen en geen klassikale instructie. Op 7 maart was er een proefchallenge met uiteraard de drie coaches als begeleiders.


DOOR PETRA SCHIJVENS, JOCHEM FENNIS EN ESTHER PENNEKAMP (AGORACOACHES)


Een leerling begeleidt de ruim dertig nieuwkomers naar een lokaal op de locatie Zonegge. Jochem Fennis vertelt hoe het middagprogramma eruitziet. De leerlingen gaan het ritme van een schooldag op Agora Liemers doorlopen. Dus: dagstart met de coachgroep – dagplanning – eigen challenge – inspiratiesessie – pauze – vast leesmoment – dagafsluiting.


‘Gaan wij ook op excursie?’
De leerlingen blijken leergierig. Ze stellen verrassend veel interessante, gedetailleerde en leuke vragen. Op de meeste vragen krijgen ze een helder antwoord. Soms is nog geen antwoord te geven, omdat het afhangt van factoren die nog niet duidelijk zijn. Bijvoorbeeld: gaan wij ook op excursie, net als andere leerlingen van het Liemers College? Jochem: “Jazeker, en als jullie het regelen, gaan wij zéker met z’n allen mee”. Goede vraag, dankbaar antwoord, onderling gefluister (“Barcelona…”, “Nee, Londen…”).


Maak je eigen ideale werkplek
Dan volgen enkele huishoudelijke mededelingen en bekijken we samen een filmpje en foto’s ter inspiratie voor de proefchallenge. De opdracht luidt: maak je eigen ideale werkplek. De methodiek: eerst een woordweb, dan een mindmap, vervolgens vragen noteren die bij de challenge passen en uiteindelijk een ontwerp schetsen – het komt allemaal in een notendop voorbij.


Wat we horen…
- “Wij gaan met elkaar een kasteel maken.”
- “Mag ik het ook kleien?”
- “Ik wil een gordijn om mijn werkplek heen, want ik wil soms alleen zijn.”
- “Wat mag het kosten?”
- “Hoe groot mag het worden?”
- “Moet je het zelf maken of mag je het ook kopen?”
- “Mag je samen met iemand een werkplek maken?”
- “Ik houd van bloemen en plantjes, mogen die ook?”
- “Mag je ook een zitzak?”
- “En een dekentje? Want dan kan ik altijd lekker lezen.”


…en wat we zien
- Een jongen komt niet verder dan een tafel en een stoel en op vragen antwoordt hij “gewoon” of “weet ik niet”.
- Een jongen gaat apart zitten en schrijft, kleurt en tekent vol enthousiasme. Als je hem vragen stelt, vertelt hij in geuren en kleuren hoe het eruit komt te zien.
- Leerlingen kijken bij elkaar af of inspireren elkaar.
- Een schommelstoel, een bedbank, een gitaar aan de muur.
- Er wordt geknipt en geplakt voor een gezamenlijke werkplek en ook met klei wordt een en ander in beeld gebracht.
- Tekeningen zijn kleurrijk, sommige mindmaps ook.


Na een moment van lezen in stilte bergen we met elkaar de spullen op. Daarna kunnen de leerlingen hun ontwerp delen. Meerdere leerlingen gaan actief voor de groep staan, laten hun ontwerp zien en vertellen erover.

 

'Mag ik thuis verdergaan?'
Ten slotte peilen we de ervaringen van de deelnemers. Veel leerlingen zijn enthousiast. Behalve ‘tips & tops’ worden opnieuw vragen gesteld over hoe Agora Liemers er komend schooljaar uit gaan zien. Voor ons is duidelijk: deze leerlingen willen leren, kennis vergaren én zelf aan de slag. “Mag ik het thuis verder uitwerken?”. Ja, dat mag! Als je geïnspireerd bent, prikkelt dat je motivatie om zelf verder te gaan.

 

Meer weten?
Heb je vragen of opmerkingen, spreek ons gerust aan. Klik hier voor meer informatie over Agora Liemers.

 



Terug naar overzicht