nieuws > Mátészalka: een geweldige ervaring!

Het Liemers College heeft al vele jaren een uitwisselingsproject met het Esze Tamás Gimnázium in de Hongaarse plaats Mátészalka, partnergemeente van Zevenaar. In april gingen 21 leerlingen van de locatie Heerenmäten zes dagen naar Mátészalka. Pien Heijneman schrijft over haar ervaringen.

DOOR PIEN HEIJNEMAN (VWO-5)

Zondag 8 april stonden we allemaal te popelen om te gaan. Het was best een beetje spannend, want hoewel je vooraf contact hebt gehad met je uitwisselingsstudent wist je niet zo goed waar je terecht zou komen. Gelukkig werden we op het vliegveld in Boedapest supervriendelijk ontvangen door de Hongaarse leerlingen. Toen kon de reis echt beginnen.

Fantastisch uitzicht over de Donau
De eerste nacht verbleven we met de hele groep op een camping, in twee grote gebouwen. Zo leerde je niet alleen je eigen uitwisselingsstudent kennen, maar ook de anderen. Je sliep met jouw uitwisselingsstudent op een kamer, samen met andere duo’s. De volgende dag zijn we naar de dom van Esztergom geweest. Hier had je een fantastisch uitzicht over de Donau en keek je recht op Slowakije. Vervolgens zijn we over de brug naar Slowakije gelopen (en weer terug). Later op de dag hebben we een kasteel bezocht, waar je weer prachtig uitkeek over de Donau. Hier aten we het typisch Hongaarse gerecht Lángos: gefrituurd brooddeeg met knoflook, crème fraîche en kaas. Dit was superlekker.

De bus leek wel een sauna
We bezochten nog kort een dorpje voordat we in de bus stapten voor een vier uur durende rit naar Mátészalka. De reis was geen pretje, want de verwarming in de bus kon niet uit en het was al best warm buiten. Daardoor leek de bus wel een sauna. Gelukkig kwamen we ‘s avonds allemaal levend aan, waarna iedereen naar zijn/haar gastgezin ging.

Zsuzska’s moeder wilde me adopteren
Wat betreft de taal wisselde het per persoon wie wat sprak. Ik had het geluk dat ‘mijn’ Hongaarse, Zsuzska, goed is in Engels. Sommigen spraken Engels en sommigen Duits, maar anderen konden helemaal niet goed overweg met vreemde talen. Hierdoor was het wel lastig, want welke taal spreek je dan in zo’n diverse groep? In het begin was het ook heel raar om, als er Hongaren bij waren, Engels te praten tegen Nederlanders. Maar dit wende snel. Door de moeder van Zsuzska werd ik hartelijk ontvangen. Ze wilde me meteen adopteren. Ook al sprak ze alleen Hongaars en Russisch, met Zsuzska’s vertalingen kwam het allemaal goed.

Twee dagen Boedapest!
De volgende ochtend ging ik bij Zsuzska in de auto naar school, waar we een gymles zouden volgen. Tijdens deze rit merk je toch wel dat Nederland het qua voorzieningen veel beter voor elkaar heeft. Zo zaten in alle wegen grote gaten die nooit gedicht worden. Dat is daar heel normaal.

In de twee dagen dat we nog bij de Hongaren waren, hebben we meegedaan aan allerlei activiteiten. We hebben een volksdans geleerd, Hongaarse concerten bezocht en met de hele groep gebowld. Hierna zijn we met alle Nederlanders twee dagen naar Boedapest geweest, een grandioze stad die zeker een bezoekje waard is. Dit was een hele leuke afsluiting van de reis.

Geweldige ervaring
Het was een geweldige ervaring om mee te doen aan deze uitwisseling. Je leert veel meer van de cultuur dan wanneer je gewoon op vakantie gaat. Ik kijk ernaar uit om de Hongaren vanaf 22 mei vijf dagen Nederland te laten zien.

Dit verslag heeft vrijdag 11 mei ook in De Liemers Helemaal Goed Courant gestaan.