nieuws > Kijken over de rand van je eigen bord

nieuws > Kijken over de rand van je eigen bord

Vijftien mavo-derdeklassers van de locatie Zonegge hebben deelgenomen aan een uitwisseling met de Heinrich-von-Gagern-Schule en de Jakob-Mankel-Schule in de Zevenaarse partnergemeente Weilburg. Ze verbleven van 6 t/m 9 februari in Duitsland. De leraren Paul Buser en Wilbert Landman gingen mee als begeleiders.


DOOR PAUL BUSER EN WILBERT LANDMAN


De meeste Duitse en Nederlandse leerlingen hadden elkaar in oktober al ontmoet in Remagen (halverwege Zevenaar en Weilburg, verslag hier). Sindsdien zijn via social media allerlei plannen en afspraken gemaakt. De reis naar Weilburg gaat per trein vanaf station Zevenaar. Na overstappen in Düsseldorf en Koblenz worden we ontvangen door de Duitse groep, die bestaat uit achttien leerlingen en twee docenten van zowel de Gagern-Schule als de Mankel-Schule.


“Ze beginnen al om half acht!”
De leerlingen verblijven in gastgezinnen. Op woensdagochtend horen we meteen dingen die opvallen: “Ze eten brood ’s avonds”, “Ze wonen ver van school”, “Ze gaan met de bus naar school en eten daar ’s middags warm”, “Wat beginnen ze vroeg, al om half acht” en vooral “Hé meneer, dat wil ik ook: elke dag al om één uur uit”. En na het gezamenlijke ontbijt, een lesbezoek en een rondleiding op de Gagern-Schule: “Wauw, ze hebben een kleine dierentuin met slangen”, “Er is een schoolhond” en “Ze mogen hun mobiel niet eens in de aula hebben, alleen buiten school”.


Toespraak burgemeester
De groep op de Mankel-Schule volgt hetzelfde programma. Alle leerlingen komen daarna samen in het centrum van Weilburg, waar ze in een museum worden ontvangen door de burgemeester. Hij spreekt de hoop uit dat de uitwisseling een nieuwe traditie wordt. Verder benadrukt hij het belang van dit soort initiatieven voor de jeugd die het volgens hem als Europese burgers van samenwerking moet hebben. Ook roemt de burgemeester  de scholen voor hun inzet.


“Het lijkt Amsterdam wel”
Vervolgens bezoeken we Schloß Weilburg, waar een gids de groep rondleidt. Daarna vermaken de leerlingen zich met elkaar. Ze gaan met bus en trein naar een ander stadje om te shoppen in de Mall of om te schaatsen. Donderdag staat een dagtrip naar Frankfurt op het programma. We bezichtigen de stad vanuit een toeristenbus (“Wat een grote stad zeg, het lijkt Amsterdam wel, maar dan met grotere gebouwen”) en er is vrije tijd om te shoppen. De laatste avond worden we door onze Duitse vrienden en vriendinnen getrakteerd op een etentje bij een pizzeria, waar we een jarige leerling blij maken met een voetbalshirt.


Doel gehaald, missie geslaagd
Vrijdagochtend zijn er opgeluchte gezichten (“Het was leuk, maar nu lekker weer naar huis”) én een enkele traan (“Ik mis ze nu al”). Door vertraging duurt de treinreis een uurtje langer, maar om 16.00 uur kunnen de papsen en mamsen hun kroost weer in de armen sluiten. Sommige leerlingen gaan in een vakantie terug naar Weilburg. Kortom: er zijn vriendschappen gesloten en ze hebben elkaars leven ervaren. Doel gehaald, missie geslaagd. Tot slot: in september komen de Duitse leerlingen naar Zevenaar.



Terug naar overzicht