nieuws > Helden: ‘Een erg dynamisch stuk’

nieuws > Helden: ‘Een erg dynamisch stuk’

Regisseur Karen Oosterink wilde met het stuk ‘Helden’ laten zien dat iedereen een held kan zijn door zelf te blijven nadenken. Ze kan terugkijken op drie succesvolle voorstellingen van het schooltoneel op de locatie Heerenmäten.


Geen ‘gewone’ voorstelling
Helden was zeker geen ‘gewone’ voorstelling, met acteurs op het podium en het publiek in de zaal. In plaats daarvan maakten de bezoekers in groepen een ‘reis’ door de school langs vijf totaal verschillende scènes, maar met angst en heldenmoed als centraal thema. De ene scène was grappig, de ander juist heel beklemmend: ‘Bulger’ over de waargebeurde ontvoering van een 2-jarige peuter in Liverpool, ‘Phone’ over het belang van je telefoon, ‘Meester’ over een meester die zijn klas niet durft te vertellen dat hij de meester is, ‘Superheroes’ over vier superhelden die bij de psychiater zitten en ‘Titanic’ over vier aangespoelde passagiers bij wie de irritatie flink oploopt.


Cast van leerlingen en docenten
De scènes werden op 15, 16 en 17 april gespeeld door een cast van twintig leerlingen uit alle leerjaren en vijf docenten voor een publiek van medeleerlingen, collega-docenten en andere belangstellenden. Regisseur Karen Oosterink blikt tevreden terug: “We leven in een tijd van tegenstellingen. Dat maakt dat je steeds vaker moet kiezen: wat vind ík? Met deze voorstelling wilde ik iets vertellen over hoe lastig dat soms is, en hoe iedereen een held kan zijn door zelf te blijven nadenken.”


Erg lachen om Phone
Haar enthousiasme voor, tijdens en na de voorstellingen werkte aanstekelijk. Bijvoorbeeld op havo-vierdeklasser Thimo, die na iedere scène een mooie analyse had, zoals over ‘Meester’: “Ik denk dat de beschuitrollen op tafel in deze scène staan voor opstapelende problemen.” Geschiedenisdocent Joël Albert de la Bruhèze vond Bulger zeer heftig en moest erg lachen om Phone: “Mooi om die verschillen te zien, een erg dynamisch stuk.”



Terug naar overzicht