nieuws > Frans praten en oorlogsverschrikkingen van nabij zien

nieuws > Frans praten en oorlogsverschrikkingen van nabij zien

In een Franse stad Frans praten met Fransen en in België de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog van nabij zien. Dat is in een notendop de inhoud van de excursie van de havo- en vwo-derdeklassers van de locatie Didam op dinsdag 19 november en woensdag 20 november.


De tweedaagse begint dinsdag al om half zes in de ochtend als de bus met 49 leerlingen en 5 begeleiders naar Lille vertrekt. De geplande aankomsttijd is tien uur. De leerlingen gaan dan niet alleen deze mooie stad in Noord-Frankrijk verkennen, maar vooral ook Frans praten.


Tape m'en cinq
Dat doen ze aan de hand van het spel Crazy 88 (naar een Franse naam wordt nog gezocht), dat bestaat uit 88 opdrachten. Bijvoorbeeld: bestel een broodje, doe een highfive (tape m'en cinq, zegt Google Translate) met een voorbijganger of vraag iemand wat hij/zij van Napoleon weet. Een aantal vragen is verplicht. Het doel is zoveel mogelijk punten te scoren. Volgens docent Bram Dhont vinden leerlingen het spannend: “Maar als ze eenmaal over de drempel zijn, gaat het best goed.”


Aangrijpend
In de loop van de middag reist de groep door naar een Jeugdherberg in de Belgische plaats Ieper. Na het avondeten wordt de altijd aangrijpende ceremonie bij de Menenpoort bezocht. Dit is een monument ter nagedachtenis aan de bijna 55.000 Britse soldaten die tijdens de Eerste Wereldoorlog in de omgeving van Ieper sneuvelden en niet meer geïdentificeerd of teruggevonden werden. Hun namen staan op de poort. Bram Dhont: “Voor leerlingen is de Eerste Wereldoorlog natuurlijk een beetje de ver-van-mijn-bedshow, maar dit eerbetoon, dat sinds 1927 dagelijks plaatsvindt, maakt altijd veel indruk.”


Museum en begraafplaatsen
De dinsdagavond wordt afgesloten met spelletjes en daarna een welverdiende nachtrust (“Altijd een uitdaging”, volgens Bram Dhont). Woensdag staat eerst een bezoek aan het interactieve In Flanders Fields Museum op het programma. In het museum verzamelen de leerlingen informatie voor een presentatie. Deze maken ze later op school voor zowel Nederlands als geschiedenis.


Na de lunch worden de Duitse begraafplaats Langemark en de geallieerde begraafplaats Tyne Cot bezocht. Vooral Tyne Cot wordt volgens Bram Dhont heel bijzonder: “De leerlingen hebben vooraf uit een database met namen en foto’s van gesneuvelde soldaten één persoon uitgekozen en over hem bij handvaardigheid en tekenen een collage gemaakt. Tijdens de excursie bezoeken ze het graf van deze soldaat. Je kunt je voorstellen dat dit best iets doet met leerlingen.”


Na het bezoek aan de begraafplaatsen wordt de terugreis naar Didam aanvaard, uiteraard onderbroken door een tussenstop bij McDonald’s.



Terug naar overzicht