nieuws > ‘Doe mij maar iedere maand zo’n diner!’

nieuws > ‘Doe mij maar iedere maand zo’n diner!’

“Doe mij maar iedere maand zo’n diner!” Dat riep een ouder na afloop van het diner dat derdeklassers van de locatie Landeweer (vmbo-bb/kb) in juni voor hun ouders en andere familieleden verzorgden. Docent Tanja van den Berg is trots op haar leerlingen.


Meesterproef
Het diner geldt als de meesterproef van het d&p-profieldeel ‘organiseren van een activiteit’ (zie uitleg onder), dat iedere leerling in de derde klas een halfjaar volgt. “We proberen alle opdrachten in dat halfjaar te koppelen aan de meesterproef”, legt Tanja van den Berg uit. Voor haar twee klassen was dat een diner. De twee klassen van collega Amke Huiskamp bereidden een lunch voor.


Alles zelf doen
Eerst werden de klassen in groepjes opgedeeld, met ieder een eigen taak. Zo waren er groepjes voor het voorgerecht, het hoofdgerecht, het nagerecht, de aankleding en de bediening. De leerlingen moesten (bijna) alles zelf doen. Tanja van den Berg: “Overleggen over de taakverdeling en een plan van aanpak en een draaiboek maken. Zo leerden ze wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een activiteit.”


Grote opkomst
Bij het diner waren circa veertig ouders en andere familieleden aanwezig. Bij de lunches was de opkomst logischerwijs wat kleiner, omdat niet iedereen zich op dat tijdstip vrij kan maken. De leerlingen moesten zelf de uitnodigingen versturen, wat ze volgens Tanja van den Berg best spannend vonden. “Maar op de dag zelf vonden ze het hartstikke leuk dat er zoveel ouders waren gekomen.”


Ware chef-koks
De gasten werden ontvangen in een gedeelte van de aula, dat met onder andere bamboestruiken en twaalf mooi gedekte tafels was omgetoverd in een sfeervol restaurant. De leerlingen hadden bovendien afgesproken dat ze allemaal een zwart T-shirt met een sloof zouden dragen. “En dat ze ondanks de warmte natuurlijk niet konden serveren in een korte broek”, vult Tanja van den Berg aan. De leerlingen in de keuken ontpopten zich als ware chef-koks.


‘Goed’ tot ‘zeer goed’
Tijdens het diner was al duidelijk zichtbaar dat iedereen met volle teugen genoot. Dit werd bevestigd door de enquête die de gasten invulden. Tanja van den Berg: “Alles kreeg de waardering ‘goed’ tot ‘zeer goed’ en vaak stond erbij ‘voor herhaling vatbaar’. Eén ouder riep zelfs dat ze iedere maand wel zo’n diner zou willen. De leerlingen maakten een serieuze en professionele indruk. Ik vond het leuk dat ze ook zelf het welkomst- en slotwoord deden. Zo makkelijk is dat niet.” Na afloop was er een groot applaus voor de leerlingen en een kleine domper, want er moest nog wel afgewassen worden.


OVER DIENSTVERLENING & PRODUCTEN (D&P)
In leerjaar 3 en 4 hebben bb/kb-leerlingen niet alleen algemene vakken als Nederlands, Engels en wiskunde op het rooster staan, maar ook het profiel ‘dienstverlening & producten’. Dit bestaat uit vier verplichte profieldelen plus een aantal keuzevakken. De vier d&p-profieldelen zijn: 1. organiseren van een activiteit; 2. presenteren, promoten en verkopen; 3. een product maken en verbeteren; en 4. een multimediale productie maken. Via d&p oriënteren de leerlingen zich breed op de vervolgopleidingen in het mbo.



Terug naar overzicht