columns > Ontdekken (door Maarten Delen)

columns > Ontdekken (door Maarten Delen)

Op het moment dat ik dit stukje schrijf, ontdekken de leerlingen uit groep 8 hun nieuwe school. Samen met vriendjes en heel veel kinderen die ze nog niet kennen. Een samenkomen van onzeker en stoer, van spannend en overweldigend, van nieuw en toch al een beetje bekend. Na het welkomstpraatje van de locatieleider gaan ze met hun nieuwe mentor mee, de school verkennen en ook elkaar. Vanaf nu zitten ze in een groep en hebben ze een leider. Vanaf nu ligt de basisschool achter hen en heel veel onbekends voor hen.

 

Niet alleen de leerlingen ontdekken. Om hen heen staan leraren, begeleiders en anderen. Een beetje zoals bij het ‘kraamschudden’. Vertederd door al dat nog zo onbedorven jongs, met alle speculaties over wat allemaal komen kan en komen mag. Misschien geen onbeschreven bladeren, maar wel bladeren waarop nog heel veel niet is ingevuld. De leraren moeten nog ontdekken hoe zij deze leerlingen kunnen helpen bij het verder schrijven aan wie ze zijn en wie ze worden. Dat is een hele klus en voor de leraren net zo spannend als voor de leerlingen zelf.

 

Intussen ontdek ik de locaties van het Liemers College. Nou ja, ik maak een beginnetje. Best wel een beetje vertederd en meer dan een beetje gespannen. Scholen kunnen redelijk overweldigend zijn. Onbeschreven bladeren? Voor mij wel. Dat maakt kennismaken leuk en spannend. Zo veel te ontdekken. Misschien kan ik nog een of twee woorden toevoegen aan wat het Liemers College willen zijn en worden. Precies hetzelfde als wat leraren doen dus.

 

MAARTEN DELEN (VOORZITTER CENTRALE DIRECTIE A.I.)



Terug naar overzicht